piątek, 5 czerwca 2015

Makluba


Makluba jest to danie które można je spotkać w wielu krajach arabskich. Wersji dania również jest wiele. Ja tworząc swoją maklubę korzystałam ze stronek kuchni tunezyjskiej ale i tak moja wersja odbiega od ich wszystkich.
Podstawowymi składnikami dania są mięso, ryż i warzywa. Najczęściej używa się do tego jagnięciny, jest to najpopularniejsze mięso krajów arabskich. Z warzyw dodaje się najczęściej ziemniaki, kalafior oraz bakłażan. Moja wersja ze względu na zaostrzenie diety opiera się na marchewce ziemniakach oraz ryżu. Mięsem w daniu stał się kurczak a właściwie pierś.


Składniki:
* 2 piersi z kurczaka
* 2 marchewki
* 3 ziemniaki
* szklanka ryżu
* olej
* kurkuma
* sól, pieprz do smaku
* orzeszki piniowe (pominęłam bo nie miałam)

Piersi myjemy, osuszamy i kroimy w kostkę. W garnuszku gotujemy rosół na piersiach dodając do niego oczyszczone i pokrojone w plasterki marchewki, doprawiamy do smaku wg uznania czyli jak kto lubi. Ziemniaki obieramy, kroimy na plasterki i na oleju smażymy na złoty kolor lekko dosalając.
W garnku o grubym dnie układamy warstwami najpierw mięso, później marchew, ziemniaki a na koniec posypujemy opłukanym ryżem. Solimy i przyprawiamy uważając aby składniki się nie wymieszały. Na koniec zalewamy wodą, jej poziom ma być 2 cm nad wyżem. Gotujemy, najpierw na większym ogniu do zagotowania, później zmniejszamy płomień do minimum i gotujemy na wolnym ogniu aż ryż wchłonie wodę  W miarę możliwości nie podnośmy pokrywki i uważajmy aby danie się nie przypaliło.
Gdy ryż będzie miękki to danie jest już gotowe. Teraz najważniejsze jest wyłożenie na talerz. Musimy mieć duży płaski talerz, którym przykrywamy garnek i jednym energicznym ruchem odwracamy go wraz z garnkiem. Uzyskujemy odwrócone danie, które wystarczy posypać prażonymi orzeszkami piniowymi.


Przepis bierze udział w akcji:

(III Festiwal Kuchni Arabskiej

3 komentarze: