piątek, 10 sierpnia 2012

Sok z jabłek na zimę

Sezon jabłkowy w ogrodzie w pełni. Wystarczy jedno drzewko regularnie owocujące aby zapełnić przynajmniej dwie piwnice dżemami, sokami i kompotami. W tym roku postawiliśmy na soki i kompoty. Sok ten gotowałam już w zeszłym roku. Jedyną jego wadą była ilość. Zdobiłam zdecydowanie za mało. W tym roku ilość słoiczków z pysznym sokiem zwiększyła się wielokrotnie, dzięki czemu zimą będziemy pić zdrowe i smaczne napoje bez konserwantów i sztucznych dodatków.
Wszystkie ilości składników dobierałam na smak, zależą przede wszystkim od rodzaju jabłek.



Składniki:
* jabłka
* cukier
* goździki
 Jabłka obieramy ze skórki, wycinamy środek i kroimy na drobne plasterki. Do sokownika wlewamy wodę i stawiamy do grzania. Wkładamy owoce do górnej części, zasypując całość cukrem. Po zagotowaniu wody zmniejszamy płomień do minimum, gotujemy do czasu aż z jabłek wydzieli się sok. Gorący płyn przelewamy do wyparzonych słoików i szczelnie zakręcamy. Nie trzeba pasteryzować.
UWAGI:
Z racji, że jabłek miałam bardzo dużo i były bardzo słodkie, jabłka dodawałam partiami każdą zasypując około 1/3 kg cukru. Z moich jabłek wychodziło około 8 niewielkich (250-330ml) słoiczków soku z 1 kg cukru. Ja dodawałam sporo cukru aby móc później go rozcieńczać.
Z jabłek, które zostaną po uzyskaniu soku można zrobić dżem doprawiając do smaku i dodając substancję żelującą. 


1 komentarz:

  1. Ja też robię soki z jabłek i nie tylko . Smakują wyśmienicie . Dodaję je do herbaty zamiast cukru.
    Nie stosuję jednak słoików do przechowywania ale butelki po napojach typu "kubuś" i podobne . Lepiej się z nich nalewa i zajmują mniej miejsca.
    Jabłka nie są może najlepszym materiałem na soki z sokownika gdyż nie wychodzi zbyt dużo soku i trzeba długo gotować żeby uzyskać sok. Z drugiej jednak strony wykorzystujemy jabłka typu "spady" czyli materiał jeżeli mamy drzewa jabłkowe jest za darmo. Kosztem jest cukier i energia czyli gaz lub elektryka. Ja osobiście daję mniej cukru ( około połowę tego co w przepisie ) gdyż sok z jabłek nie jest zbyt aromatyczny.

    OdpowiedzUsuń